Важно: НАП отговаря на често задавани данъчно-осигурителни въпроси, свързани с извънредното положение
Радосвета Коева НАП
- Ще бъде ли променен срокът за деклариране и внасяне на дължимия ДДС?
Не. Срокът за деклариране и внасяне на данък върху добавената стойност няма да бъдат променян.
- Ще бъдат ли променени сроковете за внасяне на задължителни осигурителни вноски?
Сроковете за внасянето на задължителните осигурителни вноски от осигурителите няма да бъдат променени с оглед запазване правата на осигурените и гарантиране своевременното изплащане на дължимите осигурителни престации, включително пенсии и обезщетения за временна неработоспособност и обезщетения за безработица. Запазват се сроковете за внасяне и на месечните авансови вноски от самоосигуряващите се лица. Окончателните осигурителни вноски се внасят от самоосигуряващите се в сроковете за подаване на годишната данъчна декларация по Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
- Ако декларацията за облагане с корпоративни данъци е вече подадена, ще има ли отсрочка за плащането на данъка?
Да, срокът за плащане на корпоративния данък по годишните декларации ще бъде удължен и за вече подалите ги.
- Как да получа удостоверение, че нямам задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски в периода на извънредното положение?
Можете да поискате издаване на удостоверение за наличие или липса на публични задължения и по електронен път, използвайки своя ПИК или КЕП. Влезте в портала за е-услуги на НАП https://inetdec.nra.bg/ и подайте „Искане за издаване на документ“, отбелязвайки, че ви е необходимо удостоверение за наличие или липса на задължения. Издаденото и подписано с електронен подпис удостоверение ще ви бъде изпратено на имейла, посочен за контакт във връзка с електронните услуги на НАП. Електронно подписаният документ може да бъде представен пред институцията или организацията, която ви го изисква. Издаденият и подписан с КЕП от орган по приходите документ може да бъде изпратен по електронен път и директно на институцията или организацията, която ви го изисква, при изрично посочване на имейл адрес, на който да бъде изпратен, от Ваша страна в подаденото искане.
- Как да възстановя прекъснати здравноосигурителни права в периода на извънредното положение
Ако здравно-осигурителните ви права са били прекъснати поради невнесени вноски, можете да подадете декларация образец 7 и да платите дължимите здравни вноски онлайн. Подробности можете да прочетете тук:(https://nap.bg/page?id=350). Актуализираният ви здравно-осигурителен статус ще стане видим в електронната справка на сайта на НАП до 12 часа на обяд или най-късно в полунощ в деня, в който плащането постъпи в НАП..
Ако възстановявате здравно осигурителни права на друго основание (например сте редовен студент в чужбина, били сте осигурени в страна-членка на ЕС и др.) и се налага представяне на документи пред НАП, можете да ги изпратите сканирани по електронната поща на офиса на приходната агенция по постоянен адрес. Вижте телефони и имейли на офисите на НАП – https://nap.bg/page?id=24
- Как да подам декларация за доходите без да посещавам офис на НАП, ако нямам ПИК или електронен подпис?
Можете да попълните декларацията с баркод – https://www.nap.bg/document?id=19742, да я разпечатате и да я изпратите по пощата с препоръчано писмо до офиса на НАП по постоянния ви адрес.
- Мога ли да получа ПИК дистанционно, без да посещавам офис на НАП?
Не. Издаването на ПИК изисква лично посещение в офиса на НАП от лицето или упълномощен от него с нотариално заварено пълномощно. До преустановяване на извънредното положение, ви препоръчваме да не посещавате офиси на НАП, освен ако не е наложително.
Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!