BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRomanian
Facebook

ОЛЕГ СТЕПАНОВ: Не бих продал съвестта си. Интервю на Цветан С. Тодоров

Руският режисьор Олег Степанов постави в Ловеч „Брачен договор“ от Ефраим Кишон. Олег Степанов е бивш директор на театъра в Камчатка, но в края на 2022 г. напуска Русия след натиск да подкрепи войната в Украйна.
Роден е през 1979 г. и е сред успешните театрални режисьори в страната си. Завършва режисьорския факултет на ГИТИС. От 2012 до 2018 г. е главен режисьор на Сарапулския драматичен театър. Поставя пиеси на Гогол, Островски, Бекет, Тенеси Уилямс, Мартин Макдона, Ханох Левин в театри из цяла Русия. Носител е и на много театрални награди в родината си. Пристига в София през ноември 2022 г., бързо научава български език. Тук поставя няколко пиеси, сред които „Внимание, любов!“ на руския драматург Олег Данилов. Разговаряме в Ловеч след премиерата на „Брачен договор“ на 20 март 2025 г.

– Олег, в едно интервю казваш, че театърът условно се дели на режисьорски и актьорски. Ловешката ти постановка къде я поставяш?
– „Брачен договор“ е спектакъл, ориентиран към зрителя. Аз самият съм започнал като актьор и е трудно да делиш театъра на зрителски и режисьорски. По-скоро става въпрос за това, къде поставяш фокуса.
– Кои са твоите любими руски режисьори?
– Много обичам Юрий Бутусов, Дмитрий Кримов също. Те работят главно в режисьорския театър. Кримов например прави силно визуален театър. Той напусна Русия и сега има свой театър в САЩ.
– Виждам, че в Русия си поставял „Жената от пясъците“ по романа на Кобо Абе. В него пясъците имат важна роля. Как ги направи на сцената?
– Направихме големи метални конструкции, нещо като варели. Вътре сложихме различни неща, които като се въртят, издават специален звук. Така че на сцената пясък няма, има звук. Намерихме театрален еквивалент. Това е любимото ми произведение. Поставихме го в Казбас, в Сибир. Спектакълът беше дълъг три часа и половина, но получихме към 15 награди от цяла Русия.
– Какви са твоите принципи за при съставяне на репертоара, след като си бил директор на държавния театър в Камчатка?
– В Русия става така – получаваш от администрацията т.нар. „пътна карта“. В нея е отбелязано колко финансови средства трябва да изкараш. Не се посочват теми, сам ги избирам. После гледаш какви тенденции има, какви интереси има сред публиката. За сезона планирам около шест заглавия и винаги предвиждам възможност за още две заглавия чрез проекти. Освен това се съобразявам с различните възрастови групи, има пиеси за голяма и за малка сцена и т.н. Правиш разчет, за да изкараш тези планирани пари и да привлечеш тези зрители. И ако не изпълниш заложените параметри в пътната карта, получаваш глоба.
-Кой прави тази пътна карта?
– Министерството на културата. Освен това имаме технически съвет в театъра, който решава проблемите с режисьора, художника, композитора, прави се бюджет и т.н. Накрая се подписва договор и работата почва.
– Как оценяваш българския период в твоето творчество, който е малко над две години?
– Не знам, много е рано, за да кажа. Освен в Ловеч правя още един проект в Топлоцентрала в столицата. Казва се „Pro четене“. Търся моята публика. Това са преводи на различни съвременни драматурзи. Има преводи на Мая Панайотова на текстове на Женя Беркович и Светлана Петричук. Те двете са обвинени от властта и са в затвора вече година. И това заради пиесата им „Финист- ясен сокол“, която разказва за връзки със сирийци. Това е много страшен случай. Две жени направиха документална пиеса, взеха наградата „Златна маска“, а след две години се озоваха в затвор с присъда шест години.
– Кой провежда цензурата в Русия?
– Никой не знае как става това. Някой прави страшни неща и нищо не му се случва. Друг пише например думата „Мир“ – и влиза в затвор.
– Колко постановки имаш в София, освен „Внимание, любов“?
– Правих за децата постановките „Дивият запад“, „Островът на съкровищата“ и проекта „Pro четене“. За „Островът“ направихме страшна сценография. Тя беше дело на художник от Русия.
– Има ли у нас много руснаци бежанци?
– Може би около 100 човека?
– Ти откъде мина за да дойдеш в България?
– Минах през Киргизия и Истанбул. В Киргизия беше пълно с бежанци, там има хуманитарна катастрофа. Скочиха цените на имотите, на квартирите.
– А как е атмосферата в Русия?
– Мога да кажа само едно – има страх. Всички са изплашени. Има някакви ненормални патриоти, които не разбират какво говорят. Голямата част от хората са индиферентни, това е също израз на безсилие. Но има голяма организация за възхвала на Путин, чрез бюрокрацията, чрез Министерството на културата. Щастлив съм, че нямам връзка с това. Не бих продал съвестта си.
– Според теб как Русия ще излезе от тази война с Украйна?
– Не знам. Помня, че когато СССР се разпадна, моята баба изпадна в страшна депресия. „Аз вярвах в СССР, как е възможно да го няма!“ Три поколения вярваха в светлото бъдеще на СССР. А сега има само страх… Някои мои приятели днес реагират така: „Не ме занимавай с това!“ Те не искат да говорят за политика. Въпросът не е само в идеологията, а за това, че Путин извършва убийства, а другите мълчат. В Русия вече няма свободни медии. Аз следя „Новая газета“, Александър Невзоров в Ютюб, много са, но те всичките излязоха от Русия.
– Слушаш ли Никита Михалков?
– Не, той е някаква смешка. Има още много големи актьори, които се предадоха. Мълчат. Пазят си гърба.
– Сега, след като в САЩ пак избраха в Тръмп за президент, обикновeният руснак промени ли отношение към Америка?
– Мисля, че сега руснаците са много объркани. Защото преди се смееха на американците, а сега станаха приятели… Как е възможно?!


– След постановката в Ловеч „Брачен договор“, с какви впечатления се тръгваш?
– Работата беше много приятна. Направихме я за 20 работни дни. Удивителното е, че за първи път виждам местните актьори и ги бях избрал за ролите по снимки. И разпределението се оказа удивително точно. Влади Въргала като дойде, каза – за първи път толкова точно е всичко. Това беше избор по интуиция. Виждам още, че зрителят тук е много отворен за театър. И градът е много хубав. Става са релакс. Ходих до Вароша, до крепостта. Абсолютен дзен.
– Какви са ти плановете?
– Имам планове. Започваме с приятели проекти в читалището в Княжево. Имаме и едно помещение на ул. „Опълченска“. Целта ни е да поставяме съвременна драматургия.
-Виждам, че си решил да ставаш българин… Научил си български език.
– /Смее се/ Как се става българин?

„Брачен договор“ от Ефраим Кишон, режисьорът Олег Степанов. В ролите Владислав Карамфилов – Въргала, Диана Спасова, Аделина Петрова, Боряна Бабанова, Васил Грънчаров и Стилиян Маринов. Сценография и костюми Константин Вълков, музика Мартин Костакиев.

снимки Изабела Манолова и Цветан С. Тодоров

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!