Тежки обвинения към Директора на ловешкия Театър Биляна Петрова за хаос в репертоара, заплахи и принуда към част от служителите, ненужни щатни бройки, командировъчни и скъпи „таксита“
Директорът: „Който не е с мен, ще си тръгне преди мен“. Служители готови да свидетелстват пред институциите!
Павлин Иванов
Със свои писма, едно от които от 4 март 2020, чрез кмета на Община Ловеч до Министъра на културата Боил Банов, Марио Иванов – Председател на синдикат „Подкрепа“ в Драматичен театър Ловеч съобщава за сериозни проблеми, хаос в репертоарната политика, диктаторски режим на управление, принуда и заплахи към служителите за преминаване в друг синдикат, назначаване на щат на хора с ненужни длъжности.
В писмото до Министър Банов се казва: „Никога в 50-годишната история на ловешкия Театър не е имало такива сътресения, уронващи авторитета и застрашаващи съществуването на институцията Театър в града ни.“ В 13 точки, от името на Синдикат „Подкрепа“, Марио Иванов излага аргументи за проблемите в Театъра:
- Назначаване на хора на щатни бройки по личен, а не професионален принцип и двоен стандарт към работещите в Театъра. Цялостна подмяна на състава с цел зависимост.
- Вместо необходимите за професионалния процес длъжности се създават ненужни такива, като графичен дизайнер, драматург, хореограф, психолог, инспектор салони и други подобни.
- Непрекъснато текучество на актьори и персонал, поради несъгласието им с управлението на Ръководството, което довежда до обезличаване и обезсмисляне собствения капацитет на Театъра: художествен, административен и технически
- Диктаторски режим на управление, който предизвиква хаос и липса на нормална творческа атмосфера в художествения процес
- Липса на комуникация между работодател и служител. Принудително наложено общуване посредством трето лице. Управление чрез заплахи и всяване на страх у работещите.
- Незачитане и неуважение към достойнството и личността на хората от трупата и тенденциозно отношение към тях.
- Намеса в личното пространство и забрана за общуване между колегите както в личен, така и в професионален план
- Хаос в репертоарната политика на Театъра. Никаква яснота по отношение на репертоар, програма, разпределение, работно време. Осведомяване на колектива за репетиция по телефона, без съобразяване на време достатъчно за реакция и час от денонощието. Никаква яснота за почивка, начален и краен срок/час на репетиции. Месечна програма без часове (с многоточие за начало и край). Кампанийно възстановяване на представления в рамките на къс репетиционен срок. Без мисъл за физическото здраве и личното време на творческия състав за сметка дълги периоди на неангажираност.
- Еднолично взимане на решения относно репертоара на Театъра, без оглед на търсенето и предлагането. Еднолично и категорично сваляне на репертоара от предходния сезон (след встъпването на Директора в длъжност)
- Новите спектакли се осъществяват с външни актьори, с високи разходи, без доказани качества и рентабилност, без да бъде ангажиран собствения ресурс на Театъра. На практика, Театъра работи като открита сцена, а не като репертоарен.
- Естетическият вкус на Директора се разминава с вкуса на зрителя. Това, което трябва да го привлече, го отблъсква. Това, което го привлича, тенденциозно се пренебрегва.
- Незачитане на различно от нейното мнение както по отношение на художествено-творческия процес, така и по организационни въпроси, касаещи Театъра, а това би предотвратило много от натрупаните проблеми. Органи като дирекционен съвет, художествен съвет са чисто формални и практически не функционират. Подписването на КТД се отлага многократно. Не броят на премиерите е гаранция за успех на Театъра, а броят на зрителите и приходът реализиран от тях.
- Относно искането ни на информация за финансовото състояние на Театъра, ни беше предоставена такава, но с голямо закъснение, непълна и неясна. Вероятно с цел да бъдем заблудени и да не потърсим сметка за неправилно взети решения.
Във връзка с гореизложеното и предвид лошото финансово състояние (близо 500 000 лв. дефицит), от Синдикат „Подкрепа“ настояват за незабавна смяна на Директора на драматичен театър Ловеч Биляна Петрова.
Във второто писмо до Министър Боил Банов от 24 юни 2020 г. отново от „Подкрепа“ сигнализират за проблеми и нарушения.
В сигнала се казва, че г-жа Биляна Петрова – Директор на ловешкия театър, злоупотребява със служебно си положение, привикване на служители и оказване на принуда да напуснат синдикат „Подкрепа“ и да се запишат в Съюза на артистите в България, под заплаха, че няма да им бъдат подновени трудовите договори.
Вече има случай на освободен служител, който не е бил съгласен да напусне „Подкрепа“.
На 23 юни 2020 г., на друг служител, на когото предишната седмица е заявено „да си помисли за прехвърляне в САБ, защото договора му изтича през август“, направо е извикан при Директора и му е заявено, че вече е член на САБ и трябва да плати 30 лв. членски внос.
В писмото до Министър Банове се казва още, че всичко изброено е съпътствано и от чести публични изявления на г-жа Петрова, че „който не е с мен, ще си тръгне преди мен!“, както и подобни изявления от нейни приближени служители. С принуди и заплахи двама млади актьори са заставени да напуснат работа, да се регистрират в Ловеч и Бюрото по труда срещу обещание, че ще бъдат назначени след това по Национална програма „Мелпомена“.
След отказа им да напуснат доброволно, те са освободени в нарушение на срока им на изпитание – 6 м., видимо от заповедта на Директора. Впоследствие, те все пак са назначени по „Мелпомена“.
Всичко това се осъществява като кореспонденция през Фейсбук, като разговорите са запазени на устройствата на служителите и са налични.
От синдикат „Подкрепа“ заявяват, че всички цитирани случаи могат да потвърдени при проверка, както писмено, така и устно от засегнатите служители. Те са готови да дадат показания пред всички органи – Инспекция по труда, Инспекторат, Прокуратура, Комисия за закрила от дискриминация.
В сигнала се съобщава още за чести командировки за сметка на Театъра на Директорката му до София, където тя живее, което според синдиката е нарушение на Наредбата за командировки. Изплащани са и необосновано високи хонорари по граждански договори на гостуващи актьори, включително командировъчни и за таксиметров превоз от София до Ямбол.
Според официална справка за показателите на сценичните изкуства за 2019 г.. ловешкия Театър е на минус 490 603 лв.
Пред БТА, за липсата на ясна политика относно репертоара е потвърдил и Йосиф Сърчаджиев, който е режисьор на четири представления на ловешката трупа. По думите му едно представление се играе на премиера и след това най-много два-три пъти и отпада от програмата, въпреки големия успех.
„Много ми е драго да работя с актьорите в този театър, но стават неприятни за мен неща. Аз не знам какво става, защо се губи силата на актьорската професия. Няма програма, не знаеш кога ще има нови представления, коя пиеса ще се прави, кога ще се репетира. Няма и нормална реклама. Има нещо, което е гнило“, заяви за БТА Сърчаджиев и добави, че иска да продължи да работи с ловешкия театър и да дава енергия.
Утре може да прочетете официалният отговор на Директора на театъра Биляна Петрова.
Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!